Departamentul Securităţii Statului în perioada
1988-1989.
Structura şi planul de măsuri
Este cunoscut faptul că Securitatea din România a fost
organizată, în primul rând, pentru a susţine regimul comunist, fiind, practic,
o instituţie de poliţie politică. Securitatea era subordonată Partidului
Comunist Român, care selecta cu atenţie prin Consiliul Politic persoanele
recrutate în cadrul ei, criteriul principal fiind fidelitatea faţă de regimul
comunist.
Structura
Departamentului Securităţii Statului în 1989:
Departamentul Securităţii Statului era condus de
general-colonel Iulian Vlad, care avea şi rang de ministru secretar de stat în
cadrul Ministerului de Interne, fiind secondat de general-locotenent Aristotel
Stamatoiu, ministru adjunct în Ministerul de Interne, general-maior Gianu
Bucurescu, cu grad de subsecretar de stat MI, şi general-maior Ştefan Alexie,
de asemenea, cu rang de subsecretar de stat MI. Departamentul Securităţii
Statului era împărţit în şase Directorate.
Direcţia I de Informaţii Interne, condusă de colonel
Gheorghe Raţiu. Adjuncţi: colonel Ilie Merce, locotenent-colonel Gabriel
Anastasiu şi locotenent-colonel Elena Moca.
Direcţia II de Contraspionaj Economic, condusă de
general-maior Emil Macri. Adjuncţi: colonel Vergiliu Ionescu,
locotenent-colonel Constantin Stan şi locotenent-colonel Claudiu Bucur.
Direcţia III de Contraspionaj, condusă de general
Aurelian Mortoiu. Adjuncţi: colonel Filip Teodorescu, locotenent-colonel Emil
Rădulescu şi locotenent-colonel Gheorghe Diaconescu.
Direcţia IV de Contraspionaj Militar, condusă de
general-maior Vasile A. Gheorghe. Adjuncţi: colonel Radu Bălăşoiu,
locotenent-colonel Mihai Uţa şi locotenent-colonel Dumitru Petanca.
Direcţia V de Protecţie a Conducerii PCR, condusă de
general-maior Marin Neagoe.
Direcţia VI de Cercetări Penale, condusă de colonel
Gheorghe Vasile, adjunct fiind Pătru Murariu.
Urmau cinci unităţi foarte importante:
UM 0544 – Centrul de Informaţii Externe (CIE), condusă
de general-locotenent Ştefan Alexie;
UM 0195 – Unitatea de Contraspionaj a CIE, condusă de
general-maior Ioan Moţ;
UM 0110 – Contraspionaj Intern şi Extern, condusă de
general-maior Victor Neculicioiu;
UM 0525 – Cifru, condusă de general-maior Gheorghe
Radu;
UM 0107 – Întreprinderea de Comerţ Exterior „Dunărea”,
condusă de colonel Constantin Gavril.
Totodată, Departamentul Securităţii Statului avea în
componenţă 15 unităţi speciale: Unitatea Specială de Luptă Antiteroristă
(USLA); Serviciul Special pentru Protejarea Secretelor de Stat; Serviciul
Independent pentru Comerţ Exterior; Centrul pentru Informatică şi Documentare;
Serviciul Independent Secretariat-Juridic; Serviciul „D” – Dezinformare;
Comandamentul pentru Tehnică Operativă şi Transmisiuni; Unitatea Specială „R”
(Telecomunicaţii); Unitatea Specială „S” (Supraveghere corespondenţă, scrisori
anonime); Unitatea Specială „T” (Instalaţii Tehnice); Unitatea Specială de
Filaj „F”; Serviciul „C” (Transportul documentelor secrete); Unitatea Specială
„P” (Producţie specială şi cercetare); Unitatea Specială de Aviaţie şi
Serviciul Independent de Cadre, Învăţământ şi Organizare-Mobilizare.
În cadrul Securităţii funcţiona şi Comandamentul
Trupelor de Securitate, condus de general-maior Grigore Ghiţă. Acest
comandament avea în componenţă peste 21.000 de soldaţi şi 2.000 de ofiţeri şi
subofiţeri.
Planul de măsuri al Departamentului Securităţii
Statului pentru anul 1989
În urma evenimentelor petrecute la Braşov în noiembrie
1987, la data de 17.01.1989 a fost înaintat spre aprobarea de către Consiliul
de Conducere al Departamentului Securităţii Statului programul de măsuri al
Departamentului pe anul 1989.
Pentru a avea o mai mare eficacitate, au fost
stabilite 17 obiective principale, acestea având, la rândul lor, un total de
120 de puncte.
Pe plan extern se acţiona pentru dezvoltarea continuă
a activităţilor de culegere a informaţiilor din grupurile clandestine ale
aşa-ziselor „elemente duşmănoase”, urmărindu-se cunoaşterea, previzionarea şi
contracararea intenţiilor ostile şi a planurilor serviciilor de spionaj, ale
organizaţiilor reacţionare, naţional iredentiste, fasciste, teroriste şi
extremiste, precum şi ale altor persoane care, prin activitatea lor, aduceau o
atingere intereselor statului. O prioritate se acorda acţiunilor
naţionalist-iredentiste maghiare din exterior. Se urmărea pătrunderea în
grupările reacţionare maghiare şi în cercurile naţionalist-iredentiste din
exterior. Se aveau în vedere şi acţiunile cu caracter naţionalist-şovin din
partea „elementelor naţionaliste” germane. De aceste probleme răspundeau în
special cei din Direcţia I şi din unităţile speciale din cadrul Departamentului
Securităţii Statului. De asemenea, se urmărea luarea unor măsuri ofensive
împotriva legionarilor şi a descendenţilor acestora, a foştilor lideri politici
condamnaţi, care au făcut parte din „partidele burghezo-moşiereşti”, precum şi
împotriva moştenitorilor acestora, urmărindu-se neutralizarea activităţii
organizaţiilor şi grupărilor de acest fel, constituite în exterior. Totodată,
se acorda o atenţie deosebită acţiunilor realizate sub acoperire religioasă,
urmărindu-se în special sectele neoprotestante şi ale cultului greco-catolic.
Se urmărea cunoaşterea şi neutralizarea emisarilor centrelor cultice din
exterior. Răspundea Direcţia I, Direcţia III, UM 0544 şi Serviciul „D”.
În domeniile artă, cultură, presă, poligrafie şi
radioteleviziune se acţiona pentru prevenirea, combaterea şi neutralizarea
încercărilor din străinătate de a se racola şi instiga la activităţi
contestatare şi disidente.
În domeniile
ştiinţă, învăţământ, sănătate, justiţie, tineret şi sport se acţiona pentru
prevenirea şi contracararea în fază incipientă a influenţelor exercitate de
propaganda ostilă din exterior şi se punea accent pe „protejarea” persoanelor
care efectuează deplasări în străinătate. Răspunzătoare de aceste probleme erau
Direcţia I, II, IV, UM 0544, UM 0195 şi Serviciul „D”.
O importanţă majoră se acorda problemei „Eterul”. Se
dorea penetrarea informativă în centrele şi organismele de propagandă străine.
Se efectua un control informativ asupra personalului şi colaboratorilor
oficinelor de propagandă, precum şi asupra rudelor şi legăturilor din ţară,
asigurându-se măsuri ofensive de prevenire şi contracarare a acestora.
Răspundeau Direcţia I, II, III, IV, USLA şi UM 0544.
O altă problemă urmărită cu deosebită atenţie era a
străinilor aflaţi la studii în România. Se urmărea cu perseverenţă întărirea
dispozitivului informativ în rândul tuturor grupurilor naţionale, cu accent pe
anihilarea elementelor extremist-teroriste şi a agenţilor serviciilor de
spionaj străine. Sigur, existau şi activităţi de combatere şi prevenire a
trecerilor ilegale a frontierei şi a rămânerii ilegale în străinătate prin
identificarea persoanelor pretabile la asemenea acţiuni. Erau urmărite toate
legăturile, contactele cetăţenilor români cu străinii, acordându-se o atenţie
deosebită urmăririi şi cenzurării corespondenţei. Răspunzătoare erau Direcţia
I, II, III, IV, USLA, UM 0544 şi UM 0195.
Pe plan intern unul din obiectivele principale era
acela de perfecţionare a activităţilor de cunoaştere, prevenire şi contracarare
a faptelor şi fenomenelor de natură să aducă atingere securităţii statului în
domeniul economic. Aparatul de contrainformaţii în sectoarele economice urmărea
ridicarea nivelului calitativ şi de eficienţă a întregii activităţi informativ-operative,
căreia i se imprima un pronunţat caracter de sesizare şi anticipare, pe baza
dezvoltării şi folosirii calificate a potenţialului informativ. Aceste
activităţi informativ-operative erau realizate în 11 sectoare care acopereau
toate ramurile industriale, ajungând în toate sectoarele economice. Se avea în
vedere sectorul extractiv, minier şi petrolier; sistemul energetic naţional;
obiectivele din industria metalurgică, constructoare de maşini, electronică şi
electrotehnică; sectoarele cu producţie destinată apărării pentru înzestrarea
armatei; industria chimică şi petrochimică; sectorul din transporturi şi
telecomunicaţii; se urmărea realizarea programelor de dezvoltare în agricultură
şi în industria alimentară, a achiziţiilor şi contractărilor. O atenţie
deosebită se acorda sectoarelor de cercetări ştiinţifice şi ingineriei
tehnologice, obiectivelor de planificare şi financiar-bancare, precum şi
domeniului cooperării economice internaţionale şi în special Întreprinderii de
Comerţ Exterior „Dunărea”.
Pe plan intern mai existau următoarele obiective de
maximă importanţă:
1. Comerţul exterior – aici se acorda o atenţie
specială calităţii şi loialităţii reţelei informative de profil, dezvoltării
acesteia inclusiv la nivelul unităţilor teritoriale. Întregii activităţi de
profil i se imprima un pronunţat caracter de contraspionaj economic,
asigurându-se cunoaşterea şi contracararea acţiunilor îndreptate împotriva
politicii comerciale, a acţiunilor de boicotare sau compromitere a mărfurilor
româneşti pe diverse pieţe, precum şi a încercărilor de dezavantajare a
României în relaţiile economice internaţionale. Se urmărea permanent obţinerea
de date şi informaţii cu privire la tehnologiile de vârf, documentaţii
tehnico-ştiinţifice, influenţarea unor firme şi comercianţi străini să adopte
atitudini favorabile dezvoltării relaţiilor cu parteneri români. Se realiza controlul
şi verificarea complexă şi sistematică a întregului personal din sistemul
comerţului exterior, al celui din sectoarele producţiei pentru export, care
participa la tratative cu partenerii străini. De acest sector răspundeau UM
0650, UM 0544, UM 0195, Serviciul „D” şi Direcţiile II, III şi IV.
2. Asigurarea securităţii comandantului suprem şi
executarea ireproşabilă a tuturor misiunilor. De acest obiectiv răspundea
Direcţia V.
3. Cunoaşterea, prevenirea şi neutralizarea acţiunilor
de spionaj-trădare şi a activităţilor ostile desfăşurate de servicii de
informare străine, organizaţii şi cercuri reacţionare. Această direcţie
cuprindea zece linii de lucru. Liniile de lucru în cadrul acestei direcţii
erau:
Dezvoltarea susţinută a reţelei informative şi ridicarea
nivelului profesional al întregii activităţi de contraspionaj;
Perfecţionarea controlului informativ operaţional
asupra cadrelor şi agenţilor de spionaj cu acoperire diplomatică;
Depistarea cadrelor şi agenţilor de spionaj trimişi în
România sub acoperirea de lectori, doctoranzi, studenţi, reprezentanţi ai
cultelor, delegaţii parlamentare;
Controlul de securitate în rândul turiştilor străini
şi al vizitatorilor la rude şi asigurarea contrainformativă a contractelor
turistice încheiate cu partenerii străini;
Depistarea, controlarea şi neutralizarea persoanelor
suspecte de trădare în rândul persoanelor care călătoresc în străinătate;
Lărgirea frontului de lucru şi a câmpului de căutare a
informaţiilor în problema francmasoneriei;
Controlul asupra acţiunilor protocolare organizate de
străini;
Controlul şi neutralizarea oricăror activităţi ostile
desfăşurate de ziariştii străini veniţi în ţară în această calitate sau sub
diverse acoperiri.
De această direcţie răspundea în special Direcţia a
III-a din cadrul Securităţii şi UM 0650, 0544, 0195. Se colabora cu unităţile
speciale „F”, „T”, „S”, „R” şi „P”.
4. Perfecţionarea activităţii preventive de securitate
pentru asigurarea respectării prevederilor actelor normative referitoare la
apărarea secretului de stat şi la stabilirea relaţiilor cu străinii şi a
regulilor de protocol. Această direcţie cuprindea şapte linii de lucru, dintre
care amintim:
Creşterea continuă a aportului şefilor de protocol din
ministere la culegerea şi valorificarea informaţiilor pentru prevenirea
încălcării normelor privind apărarea secretului de stat;
Pregătirea contrainformativă a persoanelor care
îndeplinesc atribuţii pe linia apărării secretelor de stat ori stabilesc
relaţii de serviciu cu străinii;
Perfecţionarea şi îmbunătăţirea acţiunilor de control,
sprijin şi îndrumare de profil în unităţile socialiste;
Controlul informativ eficient în scopul prevenirii
divulgării de date şi informaţii cu caracter secret de stat;
Perfecţionarea măsurilor specifice pentru asigurarea
respectării prevederilor legale referitoare la participarea personalului român
la acţiunile protocolare organizate de misiunile diplomatice, oficiile
consulare şi de celelalte reprezentanţe străine aflate în România.
Răspunzătoare de aceste probleme erau Direcţia IV şi în
special UM 0500.
5. Activitatea contrainformaţiilor militare, sporirea
fermităţii în apărarea forţelor armate şi prevenirea oricăror fapte de natură
să afecteze capacitatea de luptă şi participarea la înfăptuirea programelor de
dezvoltare economico-socială. Această direcţie cuprindea 11 linii de
activitate. Răspunzătoare de acestea erau Direcţia II, III şi IV din cadrul
Departamentului Securităţii Statului.
6. Dezvoltarea, diversificarea şi creşterea eficienţei
activităţii de dezinformare, influenţă şi contrapropagandă. Această direcţie
cuprindea patru linii de lucru, de care răspundeau serviciul „D” din cadrul
Direcţiilor I, II şi III şi UM 0544, 0195 şi 0650.
7. Activităţile pe profil antiterorist urmăreau
îmbunătăţirea capacităţii de acţiune şi intervenţie, creşterea volumului şi
calităţii informaţiilor şi îmbunătăţirea procesului de exploatare a acestora.
Această direcţie cuprindea nouă linii de lucru, răspunzătoare fiind U.S.L.A.,
UM 0544, UM 0195 şi Unitatea Specială „F”.
8. Activitatea de cercetare penală urmărea sporirea
aportului acesteia la rezolvarea sarcinilor operative de securitate. Această
direcţie avea şase direcţii de activitate, răspunzătoare fiind Direcţia a VI-a
împreună cu Unitatea Specială „S”, Direcţia a II-a şi UM 0650 şi 0544.
9. Activitatea Comandamentului Trupelor de Securitate
– acestea cooperau cu unităţile centrale şi teritoriale în vederea executării
în cele mai bune condiţii a misiunilor încredinţate. Se aveau în vedere nouă
linii de activitate. Direcţia a IV-a se ocupa de selecţionarea tinerilor în
trupele de securitate, Serviciul Independent de Cadre, Învăţământ,
Organizare-Mobilizare realiza programul pregătirii de luptă şi politică a
trupelor, iar Consiliul Politic şi organele de partid contribuiau la
îmbunătăţirea stilului şi metodelor de muncă ale cadrelor de conducere şi la
perfecţionarea activităţii organizatorice şi politico-educative.
10. Activitatea informativ-operativă pentru
prevenirea, descoperirea şi combaterea infracţiunilor sau a altor fapte de
natură să afecteze securitatea statului. Aici existau cinci linii de
activitate, unde acţionau toate unităţile centrale şi teritoriale, împreună cu
unităţile speciale „T”, „S”, „R”, „F” şi Direcţia de Informare şi Documentare.
11. Activitatea de cercetare ştiinţifică şi asigurare
a mijloacelor tehnocratice şi de transmisiuni necesare muncii de securitate.
Existau două linii de activitate, unde acţiona în special unitatea specială
„P”.
12. Direcţia de îmbunătăţire a activităţilor altor
unităţi. Se avea în vedere Serviciul Independent Secretariat Juridic, Serviciul
„C” şi Unitatea Specială de Aviaţie.
13. Un alt obiectiv important era cel de îmbunătăţire
a activităţii de selecţionare, încadrare, cunoaştere, pregătire şi promovare a
cadrelor. Această direcţie avea opt linii de lucru. Răspunzător era în
principal Serviciul Independent de Cadre şi Învăţământ.
14. Ultima direcţie de lucru se referea la creşterea
rolului muncii de partid, al activităţii politico-ideologice şi al educării
efectivelor din cadrul Departamentului Securităţii Statului. Această direcţie
avea şase linii de lucru, principalul răspunzător fiind Consiliul Politic şi
Serviciul Independent de Cadre şi Învăţământ.
Pentru a avea o imagine concretă asupra activităţii
Departamentului Securităţii Statului am să exemplific cu măsurile de prevenire
aplicate în luna octombrie 1989 la nivelul ţării:
Au fost luate 2079 de măsuri, majoritatea fiind
aplicate cetăţenilor români. Motivele principale care au stat la baza acestor
măsuri au fost comentariile denigratoare la adresa regimului şi relaţiile
neoficiale cu străinii. Dintre cetăţenii români care au făcut obiectul acestor
măsuri 53,5% au fost muncitori, pensionari ori fără ocupaţie, 15,3% au fost cu
studii superioare; 84,7% au fost bărbaţi, iar 55,8% au fost în vârstă de peste
51 de ani.
Astfel, Departamentul Securităţii Statului, prin cei
peste 10.000 de ofiţeri, peste 3.000 de subofiţeri şi peste 1.000 de angajaţi
civili, la care se adăugau aproximativ 400.000 de colaboratori, a reuşit să
devină una din cele mai de temut instituţii de poliţie politică din lume.
Gino RADO
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu