Rolul comunicării
mediatice în Recoluţia Română din 1989
Anul 1989 a fost anul marilor
schimbări sociale şi politice din Europa Centrală şi de Est, regimul comunist
din ţările Pactului de la Varşovia căzând rând pe rând. La aceste schimbări o
contribuţie majoră a avut-o în special comunicarea prin toate canalele
disponibile la acea dată. Începând cu mijloacele de comunicare în masă
(televiziune, radio, presa scrisă) până la comunicarea individuală prin
telefon, corespondenţă sau personală, războiul informaţional a atins cote
maxime în anul 1989.
Statele democratice puse faţă în
faţă cu regimurile comuniste au dus o permanentă luptă pe plan mediatic prin
toate mijloacele posibile, pentru ca efectul mesajelor transmise să aibă rezultatul
aşteptat. Cercetătorul german Maletzke[1] spunea
că efectele comunicării reprezintă toate modificările la nivel individual sau
social pe care le produce mass-media prin tipul ei de mesaje. De aceea toate
statele au acordat o importanţă majoră acestui război informaţional. România
anului 1989 arăta cât se poate de rău. Societatea românească era apăsată de
regimul dictatorial promovat de Ceauşescu. Prin acest regim se încerca
cenzurarea, manipularea şi chiar blocarea comunicării. De la acapararea şi
controlul total asupra massmedia, cenzurarea corespondenţei, a convorbirilor
telefonice şi supravegherea individuală,
controlul a tot ceea ce însemna, sub orice fel, transmitere de mesaj şi prin
implementarea, din anul 1971, a ceea ce s-a numit „mica revoluţie culturală[2]”,
cetăţeanului român nu i-a mai rămas nicio şansă pentru o exprimare liberă a
opiniei.
Mass-media românească, fiind
total aservită regimului comunist, a promovat cultul personalităţii şi
propaganda comunistă prin mesaje care erau transmise permanent atât prin
radio şi televiziune, cât şi prin presă. Putem spune că, printr-o
privire mai atentă asupra macroefectelor mediatice româneşti din 1989, regăsim
aici atât teoria agendării (agenda setting), cât şi
teoria spiralei tăcerii
(Schweigerspirale). Această teorie formulată de cercetătoarea Noelle
Neumann[3],
pliată pe realităţile României anului 1989, ar fi următoarea: un grup minoritar
de oameni pot avea o poziţie dominantă dacă punctul lor de vedere este
prezentat şi susţinut de mass-media, vorbesc despre el şi îl susţin în public,
în timp ce alţii, care sunt majoritari, au o opinie diferită, dar
păstrează tăcerea din frica de a nu fi
izolaţi, sancţionaţi în mod public sau de a suporta efectele unor acţiuni
represive. Această activitate agresivă a mass-mediei româneşti a dus totuşi la
o disonanţă generalizată cu societatea românească. La acest rezultat a
contribuit într-un mod semnificativ mass-media internaţională, care în special
prin posturile de radio „Europa Liberă”, „BBC”, „Vocea Americii” şi „Deutsche Welle”, promovate mai ales de
Noel Bernard şi Vlad Georgescu, prin
comentariile excepţionale despre problemele culturale şi politice a fost în
consonanţă cu opiniile şi aşteptările românilor. Aceste mesaje întreţineau
speranţele românilor cu privire la căderea regimului comunist.
Chiar dacă regimul comunist din
România a încercat să blocheze orice fel de comunicare din exterior şi către
exterior, să izoleze ţara, refuzând categoric implementarea unor reforme cerute
chiar de Gorbaciov, care a aplicat perestroika[4] în
URSS, românii au luat act de aceste schimbări majore. Speranţele au crescut
după difuzarea la „BBC” şi „Europa Liberă” a
Scrisorii celor şase din data de 11 martie 1989[5],
iar mai apoi prin prezentarea marilor schimbări sociale şi politice din ţările
Pactului de la Varşovia. Televiziunea maghiară, în special prin postul „Duna”,
a difuzat mai multe reportaje care vizau în special minoritatea maghiară din
România, ducând o campanie de susţinere a pastorului reformat Lászlo Tőkés.
Foarte mulţi şi-au pus întrebarea
de ce revoluţia a început la Timişoara, ştiind că aici nivelul de viaţă era mai
ridicat decât în celelalte regiuni ale ţării. Unul din motive ar fi faptul că
timişorenii erau mai bine informaţi, astfel, nivelul de aşteptare al
bănăţenilor fiind mai ridicat. Foarte mulţi timişoreni urmăreau posturile de
televiziune maghiare şi sârbeşti, posturi care aveau deja o mai mare deschidere
şi libertate în formarea opiniei publice pe de o parte, iar pe de altă parte,
contactul direct prin micul trafic, realizat de bănăţeni peste graniţă în
Ungaria şi Iugoslavia, a deschis noi orizonturi de aşteptare ale acestora. Nu
trebuie neglijat nici faptul că şvabii din Banat aveau o legătură destul de
strânsă cu Republica Federală Germania.
Protestul din 14 şi 15 decembrie
1989 al lui Lászlo Tőkés şi al enoriaşilor reformaţi faţă de intenţia
autorităţilor de a-l evacua, urmat de solidaritatea de care au dat dovadă
locuitorii Timişoarei în sprijinirea acestei acţiuni de protest, a dus la
declanşarea în 16 decembrie a evenimentelor revoluţionare care au urmat.
În primele zile ale
confruntărilor dintre timişoreni şi forţele de represiune, autorităţile
româneşti au încercat să păstreze
tăcerea asupra evenimentelor de la Timişoara, căutând să izoleze oraşul din
punct de vedere informatic de restul
ţării, iar mai apoi chiar închizând graniţele ţării. Autorităţile româneşti iniţial au
negat în faţa cancelariilor străine existenţa conflictului din Timişoara, iar
mass-media internă a ignorat cu desăvârşire aceste evenimente.
Datorită acestui blocaj
informatic din partea autorităţilor româneşti, sursele de informare
erau foarte puţine
şi aproape imposibil de verificat, iar
ştirile apărute în mass-media internaţională referitoare la evenimentele
din Timişoara erau contradictorii şi
pline de elemente false. Iată câteva din titlurile unor articole apărute în
presa germană, care descriu evenimentele din Timişoara:
Bild: „Baionete contra poporului, 400 de morţi?
Masacru în România.”
Süddeutsche Zeitung: „Relatări despre sute de morţi
la protestele în masă din România.
Unităţi ale armatei încercuiesc oraşele Timişoara şi
Arad.”
Frankfurter Rundschau: „Martori oculari descriu
atrocităţile din România.”
Bild: „România: baie de sânge, 2500 de morţi.
Au fost
împuşcaţi copii. Serviciul secret
arde cadavre.”
Allgemeine Zeitung: „Armata atacă la întâmplare şi
brutal. Timişoara pustiită. Masacre
în rândul populaţiei neînarmate. Minorităţile
maltratate şi persecutate.”
Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Demonstraţii în mai
multe oraşe româneşti. Evident, mai mult de 1000 de morţi. Relatări despre
incinerări de cadavre...” „Românii din exil din Budapesta au relatat miercuri
că populaţia din Timişoara şi-a procurat arme şi au izbucnit ciocniri armate.
După informaţiile Agenţiei Taniug, ar fi fost ucişi în timpul tulburărilor,
până marţi seara, cam 2000 de oameni. Agenţia de ştiri a DDR, ADN, a relatat
despre mai mult de 3000 de persoane ucise.”
Agenţiile de presă ungare au transmis telegrame cu
privire la evenimentele din Timişoara încă din data de 17 decembrie. Acestea
erau, în general, destul de corecte, dar totuşi printre ele mai existau şi
unele informaţii care, ulterior, nu s-au confirmat.
17 decembrie:
„Poliţia a risipit demonstraţia organizată de zeci
de mii de etnici maghiari, în apărarea lui Tőkés. Manifestaţia s-a transformat
într-un protest anti-ceauşist. Televiziunea maghiară informează că frontiera
este închisă. Ambasadorul român din Ungaria a refuzat să transmită la Bucureşti
o scrisoare de protest referitor la modul în care a fost tratat László Tőkés.”
18 decembrie:
Budapesta, ora 09.59
„Guvernul ungar afirmă că va căuta informaţii mai detaliate despre
confruntările dintre demonstranţi şi
miliţie. Câteva sute de oameni s-au adunat în faţa Ambasadei României pentru a
protesta.”
Budapesta, ora 14,48
„Miliţia a folosit tunuri cu apă şi focuri de armă
împotriva demonstranţilor de la Timişoara. S-au semnalat arestaţi şi răniţi, dar nu se cunosc detalii. Un
diplomat vesteuropean declară că a auzit de răniţi şi arestaţi, dar nu şi de
morţi. Numeroşi martori, călători întorşi din Timişoara, afirmă că au auzit focuri de armă. Demonstraţii
anti-ceauşiste de amploare în Timişoara şi Arad. Ministerul de Externe român
afirmă că nu ştie nimic despre astfel de
întâmplări. Pastorul László Tőkés a fost arestat. Se vorbeşte despre decesul
unei femei în toiul confruntărilor.”
Budapesta, ora 23,29
„Forţele române de securitate au ucis, se pare, zeci
de persoane, când au deschis focul asupra demonstranţilor, duminică, declară un
martor ocular. Oraşul este devastat, declară alt martor. La demonstraţii au
participat în jur de 10.000 de oameni. Purtătorul de cuvânt spune că
ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucureşti va protesta oficial
împotriva reprimării sângeroase a demonstraţiilor. Televiziunea maghiară
susţine că oraşele Timişoara, Oradea şi Arad au fost izolate şi înconjurate de
forţe armate.”
Toate canalele de informare în
masă din lumea întreagă transmiteau informaţii despre evenimentele din ţară,
timp în care autorităţile româneşti au păstrat tăcerea. Abia în seara de 20
decembrie, Nicolae Ceauşescu a apărut la postul naţional de televiziune, unde a
avut un discurs prin care afirma că la Timişoara acţionează agenţi străini şi
grupuri de huligani care, prin acţiunile lor violente de devastare a
instituţiilor publice, încearcă să destabilizeze ţara. El acuza faptul că
aceste acţiuni sunt dirijate din afara ţării şi sunt intervenţii străine, prin
care se atentează la suveranitatea României.
Mass-media din România a început
să transmită informaţii ample doar din 22 decembrie, din momentul în care
Ceauşescu a părăsit clădirea Comitetului Central al P.C.R. Televiziunea publică
a devenit celebră prin transmisia aşa numitei Revoluţii române în direct. În
tot acest timp toate canalele de informare româneşti erau intoxicate cu
informaţii false, care, odată transmise, alimentau situaţia confuză din
perioada 22-25 decembrie 1989, realitatea fiind deseori denaturată. Tot în acea
perioadă la manifestaţiile populare din Timişoara a apărut şi sloganul „Aţi
minţit poporul cu televizorul!”.
Revoluţia Română a continuat şi
în 1990, în 11 martie fiind prezentată opiniei publice Proclamaţia de la
Timişoara. Mass-media din ţară şi în
special autointitulata „Televiziune Română Liberă” au continuat
manipularea şi dezinformarea.
Evenimentele majore din România au fost prezentate denaturat, începând cu
propaganda mincinoasă cu privire la partidele istorice, greva generală din
Timişoara, Proclamaţia de la Timişoara, „Golaniada” şi acţiunile minerilor din
13-15 iunie 1990. Puţinele publicaţii care încercau să ţină piept dezinformării
şi manipulării în masă a opiniei publice au dus, încă mult timp, o luptă
inegală.
Comunicarea, elementul principal
în clădirea oricărui tip de societate,
şi în special comunicarea mediatică, cu multiplele ei posibilităţi din
ziua de astăzi, ar trebui abordată cu maximă atenţie, seriozitate şi responsabilitate.
Gino RADO
BIBLIOGRAFIE
Arhiva
Asociaţiei Memorialul Revoluţiei, fond documentar Colecţii presă,
internaţional
Bargaoanu,
Alina, Paul Dobrescu, Mass
media si societatea, online, Comunicare.ro, 2003
Bargaoanu,
Alina, Nicoleta Corbu, Paul Dobrescu, Istoria comunicarii, online, Comunicare.ro, 2007
Bland,
Michael, Alison Theaker, David Wragg, Relatiile eficiente cu mass media, online, Comunicare.ro, 2003
Neumann,
Elisabeth Noelle, Spirala
tăcerii. Opinia publică, învelişul nostru social, online, Comunicare.ro,
2004
Milin,
Miodrag, Andrei Milin, Timişoara
în arhivele „Europei Libere” 17-20 decembrie 1989, Bucureşti, Fundaţia
Academia Civică, 1999, pp. 11-53
Rado,
Gino,
Revoluţia română văzută în mass-media
maghiară şi germană, în Mass-media represiune şi libertate, coordonator Lucian-Vasile
Szabo, Timişoara, Gutenberg Univers Arad, 2010, pp. 109-127
The Role
of Media Communication in the 1989 Romanian Revolution
(Abstract)
Year 1989 was the year of the
great social and political changes in Central and Eastern Europe, a major
contribution having particular communication through all channels available at
that time. Romanian media, being totally
subservient to the communist regime, promoted the cult of personality and
communist propaganda.
This work aggressively Romanian
media has led to widespread dissonance with the Romanian society. This result
has contributed significantly to the international media comments about the
exceptional cultural and political issues were in line with the opinions and
expectations of the Romanians. These messages have maintained their hopes of
Romanian communist regime.
[2] „Mica revoluţie culturală” a fost
lansată de Nicolae Ceauşescu după vizita din 1971 în China şi Corea de Nord.
[3] Elisabeth
Noelle-Neumann, directoare a Institutului de Demoscopie din Allensbach, a
publicat teoria în 1974, într-un articol intitulat „Spiral of Silence: a Theory
of Public Opinion”.
[4] Perestroika a fost elementul central al
politicii adoptate de Mihail Gorbaciov în vederea reformării economiei şi
societăţii sovietice.
semnat de alţi cinci foşti membri
marcanţi ai Partidului Comunist Român: Alexandru Bârlădeanu, Silviu Brucan, Corneliu
Mănescu, Constantin Pârvulescu şi Grigore Răceanu. În această scrisoare Nicolae Ceauşescu este acuzat pentru politica
dusă, de încălcare a Acordului final de la Helsinki, a Constituţiei R.S.R.,
pentru deturnarea Securităţii Statului de la menirea ei şi pentru politica de
înfometare a populaţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu